
Megjelent az egyes szociális, gyermekvédelmi és fogyatékosságügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 29/2025. (VII. 24.) BM rendelet
29/2025. (VII.24.) BM rendelet
A Magyar Közlöny 2025. évi 87. (2025. július 24.) számában megjelent a belügyminiszter egyes szociális, gyermekvédelmi és fogyatékosságügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 29/2025. (VII. 24.) BM rendelete.
Főbb változások:
- 15/1998. (IV.30.) NM rendelt
- 4/A § (1) bekezdés kiegészül: nevelőszülő toborzási módszerek szakmai programban való megjelenítési kötelezettséggel
- 82. § (4) bekezdés e pontja kiegészül: "életkoránál vagy állapotánál fogva aláírásra képtelen gyermek kivételével" szövegrésszel
- 92. § új (2a) bekezdéssel egészül ki: "Ha az utógondozói ellátás biztosítására a fiatal felnőtt tulajdonában vagy bérleményében lévő ingatlanban, mint külső férőhelyen kerül sor, az ellátás igénybevételéről szóló megállapodásban rögzíteni kell, hogy a külső férőhelyet működtető intézmény által rendelkezésre bocsátott pénzfedezetet a fiatal felnőtt milyen módon köteles felhasználni. A felhasználás teljesítését a külső férőhelyet működtető intézmény a szakmai programjában és a megállapodásban rögzített módon és gyakorisággal ellenőrzi.”
- 93/A § (1) bekezdés a pont: felnőttképzésben való részvétel igazolásával egészül ki
- 124. § kiegészül a (10) bekezdéssel: "Ha az utógondozói ellátás biztosítására a fiatal felnőtt tulajdonát vagy bérleményét képező ingatlanban kerül sor, az ingatlannak száraznak, világosnak, jól fűthetőnek kell lennie, és rendelkeznie kell a mindennapi életvitelhez szükséges alapvető berendezési, valamint használati tárgyakkal."
- a 2. számú melléklet új képesítési követelményekkel bővült
- 1/2000. (I.7.) SZCSM rendelet:
- 2. §-a új "m" ponttal egészül ki: "szakmai egység: önálló szakmai irányítás alatt álló szervezeti egység"
- 104. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(5) Az utcai szociális munkát végző szolgáltató, intézmény a (2) bekezdés szerinti feladatokat legalább munkanapokon, legalább napi 6 órában végzi a szolgáltatói nyilvántartásban meghatározott ellátási területen, ideértve az ellátási területen életvitelszerűen élőknek az ellátási területen kívüli intézményi vagy egyéb szolgáltatásokhoz, és az ellátási területen kívül életvitelszerűen élőknek az ellátási területen lévő intézményekbe vagy szolgáltatásokhoz történő hozzáférésének biztosítását is. Az utcai szociális munkát végző szolgáltatók működési idejét a diszpécserszolgálatokkal történt egyeztetést követően, úgy kell megszervezni – a megállapodásban rögzítettek szerint –, hogy az megfeleljen az ellátási terület szükségleteinek.”
- 104. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki: „(5a) Az utcai szociális munkát végző szolgáltató téli időszakban az életet és testi épséget veszélyeztető időjárási körülmények között – így különösen vörös kód kiadása vagy egyéb rendkívüli időjárási körülmény esetén – gondoskodik arról, hogy 18.00–22.00 óra között – szükség esetén a krízisautó szolgálat bevonásával – a közterületi bejelentésekre haladéktalanul reagálhasson. Egymással szomszédos vagy közös ellátási területtel rendelkező utcai szociális munkát végző szolgáltatók az ellátási terület speciális igényeit figyelembe véve, az illetékes diszpécserszolgálattal közösen megállapodhatnak úgy, hogy ezt a szolgáltatást az adott napon csak az egyik szolgáltató biztosítja valamennyi érintett szolgáltató ellátási területén.”
- 104. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(7) Az utcai szociális munkát végző szolgáltatók, intézmények tevékenységüket összehangolják az ellátási területükön, illetve az azzal szomszédos ellátási területeken működő más utcai szociális munkát végző szolgáltatókkal, intézményekkel, valamint az illetékes diszpécserszolgálattal. A diszpécserszolgálattal történő együttműködéssel kapcsolatos kérdéseket – a feladatok, a vállalt kötelezettségek és a közterületen töltött ellátási időszakok meghatározásával – együttműködési megállapodásban kell rögzíteni. Az együttműködési megállapodásban a jogszabályi rendelkezésektől nem lehet eltérni, a jogszabályi feltételeket a szolgálatoknak külön-külön kell teljesíteniük. Ha az ellátási területen több szolgálat működik, a közterületen töltött ellátási időszakokat úgy kell megszervezni, hogy azok minél kevésbé fedjék egymást. Ha az ellátási terület igényei ezt indokolják, az egymással szomszédos vagy közös ellátási területtel rendelkező utcai szociális munkát végző szolgáltatók működési idejét úgy kell meghatározni, hogy egyidejűleg valamennyi érintett ellátási területen egy szolgálat gondoskodjon a közterületen élő emberekkel kapcsolatos feladatok ellátásáról.”
- 3. számú melléklete szakképzettségek és szakképesítések oszlopa intézményvezető munkakörben bővült
- 111. § (2) bekezdés 16. pontjában az „otthona” szövegrész helyébe az „otthona és az időskorúak gondozóháza” szöveg lép
- 19/A. § (4) bekezdése hatályát veszti
- 8/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendelet:
- 7. § (6) bekezdésében a „munkavállaló” szövegrész helyébe a „vezetőképzésre kötelezett munkavállaló” szöveg
- 10. § hatályát veszti
- 1–4. és 7. számú melléklete hatályát veszti, ezeket a nyilvántartó honlapján, valamint a Szociális Ágazati Portálon lehet majd megtalálni.
- 9/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendelet:
- 2. § (6) bekezdés a; pontja módosul: teljesíti a továbbképzési kötelezettségét az a gondozó, ápoló vagy terápiás munkatárs munkakörben dolgozó, aki a demenciával élők gondozója vagy az autista személyek gondozója szociális ágazati képzés sikeres elvégzéséről tanúsítványt szerez
- 3. § (2) bekezdése módosul: A továbbképzésre kötelezettek köre kiegészül a segítő munkakörben legalább befejezett 8 általános iskolai végzettségűekkel, akiknek egy továbbképzési időszak alatt 60 pontot kell megszerezniük.
- 14/2022. (IV. 29.) EMMI rendelet
- 1. melléklet X. pontjában foglalt táblázat B:3 mezőjében a „nyelvvizsga” szövegrész helyébe a „nyelvvizsga vagy B1 szintű jelnyelvi tudást igazoló tanúsítvány” szöveg lép.
- A rendelet -a Záró Rendelkezésekben megjelölt kivételekkel- 2025. július 25. napján lép hatályba.
A teljes rendelet elérhető: